Hlavní Zdraví Víte, co je mentální fitko? Aneb jak rozvíjet intelekt a zvýšit IQ

Víte, co je mentální fitko? Aneb jak rozvíjet intelekt a zvýšit IQ

by Martin Balko

Lidský mozek funguje jako sval. Když ho trénujete a procvičujete, můžete tak zvýšit své IQ. Je vědecky dokázáno, že existuje několik metod, jak toho dosáhnout. Je to takové mentální fitko. 

Při efektivním trénování mozku je velmi podstatné trénovat všechny oblasti (paměť, logiku, soustředění, myšlení i čtení). Věděli jste, že intelekt má vliv i na rozvoj zodpovědnosti a samostatnosti? Abyste dosáhli viditelných výsledků, je dobré trénovat alespoň 3x týdně. 

Co je to IQ?

IQ neboli inteligenční kvocient je vyčíslení inteligence člověka podle standardizovaných inteligenčních psychologických testů. Míra inteligence je definována jako poměr mentálního věku a věku skutečného vynásobený 100. Jestliže máme tedy 10ti leté dítě, které má intelektuální schopnosti na úrovni 13ti letého, je jeho IQ rovno 130.

Nicméně je tento vzorec zjednodušený a u dospělých lidí se nepoužívá. A to především protože biologický věk roste narozdíl od mentálního lineárně. Průměrná hodnota IQ je kolem 100.

Dva druhy inteligence

Lidskou inteligenci lze rozdělit na fluidní a krystalickou. Fluidní inteligence je vrozená a nemá na ni vliv vzdělání ani jiné zkušenosti. Souvisí s abstraktním uvažováním (např. hledání jednoho tvaru mezi objekty). Krystalická inteligence je naopak spojena s intelektuálním rozvojem dovedností. Vzdělávání, mentální cvičení a životní zkušenosti ji rozvíjí (např. slovní zásoba). 

Jaké je tedy tajemství mentálního fitka a jak můžete procvičit mozek?

Tajemství knih

Je známo, že knihy nejsou jen druhem zábavy. Každý ví, že jsou bránou k moudru a poznání. Knihy obecně rozšiřují naše obzory, nutí nás přemýšlet, obohacují naše znalosti a udržují náš mozek bdělý. Knihy by měly být součástí života všech, od dětské kolébky až po poslední chvíle života. Je vědecky dokázáno, že čtení dětem nahlas má za následek více interakcí mezi rodiči a dětmi. Kromě toho je známý i pozitivní vliv na jazykové a kognitivní dovednosti.

Kouzlo hudby

Obecně lze tvrdit, že hudebníci mají lepší pracovní / operační paměť než ostatní. Operační paměť je krátkodobá paměť, která udržuje informace pouze tak dlouho, dokud s nimi pracujeme. Abyste nenechali mozek zakrnět nemusíte se stát Mozartem, bohatě stačí učit se hrát na jakýkoliv hudební nástroj. Znalost hraní se bude hodit nejen pro váš mozek, ale i k vytvoření jedinečné atmosféry u táboráku.

Další přidaná hodnota nových jazyků

To, že je znalost cizích jazyků užitečná jistě všichni víte. Znalost cizích jazyků nám otevírá dveře do světa zahraničního byznysu a ulehčuje cestování. Vědci potvrdili, že umět druhý jazyk je jakýmsi štítem před kognitivním poklesem s přibývajícím věkem a dokonce může oddálit rozvoj demence. 

Pohybem ke zdraví

Pohyb je klíčový pro zdravý život každého jedince. Nemá vliv pouze na fyzickou zdatnost člověka, ale i na tu mentální. Navíc učení se novým způsobům zdravého pohybu může být jednou z aktivit mentálního fitka. To dokazuje i to, že děti, které autobus a auto vyměnily za chůzi, ve škole lépe udrží pozornost a mají lepší výsledky testů. Dále třeba takový tanec je ideálním trenérem paměti.

Další možnosti mentální posilovny:

  • Piště – kromě čtení, je tu i psaní, které procvičuje soustředění, kreativitu i logiku. Nemáme na mysli psaní zpráv kamarádům, ale psaní si deníku, básní nebo příběhů.
  • Meditujte – i malá chvilka uvolnění dokáže pomoct se soustředěním. Benefity meditace jsou čím dál tím větší.
  • Učte se nové věci – neustálé učení je tím nejlepším trenérem. Zapojovat mozek bychom měli denně a pro zvyšování intelektu je dobré se učit něco nového, čímž mozek budete namáhat více než při běžných činnostech. 
  • Lámejte si hlavu nad hlavolamy – ne nadarmo se jim říká hlavolamy. Tyto hry posilují logické myšlení, trpělivost a inteligenci. Stejně tak dobře fungují různé křížovky.
  • Vyzkoušejte logické online hry – 20 minut s jednoduchými logickými hrami týdně. Výhoda je, že máte na výběr z mnoha možností a pokaždé můžete zkusit něco nového.
  • Omezujte se – nechat pracovat mozek ve ztížených podmínkách je taky jedna z možností, jak ho vytrénovat. Takové čtení zprava doleva nebo čištění zubů poslepu poskytuje překvapivé výsledky.
  • Naučte se zdravé debatě – spousta lidí z nevinné debaty umí udělat konflikt. Vy se pokuste o klidnou debatu s logickými argumenty a nezvyšováním hlasu. Přemýšlejte nad připomínkami ostatních a jestliže s nimi nesouhlasíte, zkuste je logicky a s klidem argumentovat.
  • Experimentujte s myšlenkami – přemýšlet o tom “co kdyby” či “co když” apod. není vůbec od věci. Dává vám to prostor pro vytváření odlišných scénářů. Při těchto otázkách zapojíte mozek, kreativitu a třeba si ze zvědavosti i něco vygooglíte. 
  • Buďte empatičtí – dívat se na svět očima druhých je něco, co bychom měli dělat všichni. Řešit problém z různých pohledů vám pomůže a zvýší i vaše EQ (emoční inteligence).

Nepřehlédněte - další zajímavé články

Zanechat komentář

* Zanecháním komentáře souhlasíte s ukládáním své přezdívky (jména, pojmenováním, příjmení apod.), včetně email adresy za účelem pouze technického rázu (blokovaní SPAM). Žádné údaje nejsou dále zpracovávané ani předávané třetím stranám. Přečtěte si Podmínky užívání a ochrana soukromí.