Hlavní Minerály Vápník

Vápník

by redakce

Vápník – je nutný pro tvorbu kostí a zubů, v nichž se také z 90% nalézá (celkem je v těle dospělého člověka 1000 – 1500g vápníku). Je podstatný pro funkci srdce a svalů.  Je velmi důležitý v těhotenství a kojení. Urychluje všechny léčivé procesy. Pomáhá udržovat vhodný soulad mezi sodíkem, draslíkem a magnéziem. Je potřebný pro léčbu osteoporosy, snižuje vysoký krevní tlak. Zklidňuje srdeční funkce a má tendenci snižovat bolest.

Funkce vápníku:

  • umožňuje správnou funkci převodního systému myokardu;
  • snižuje nervosvalovou dráždivost;
  • je potřebný pro srážení enzymů a krve;
  • zajišťuje tvrdost a pevnost kostní tkáně;
  • podílí se na tvorbě a vylučování žaludečních šťáv;
  • ovlivňuje vznik inzulínu;
  • chrání před vstřebáváním radioaktivního stroncia

DDD pro děti a dospívající mládež je třeba 700 – 1400mg/den, těhotné ženy 1500mg/den, kojící 2000mg/den. Vstřebává se okolo 30% Ca, množství vstřebání závisí na poměru Ca a fosfátu (Ca 2:1 P); na přítomnosti bílkovin; vstřebávání zvyšuje vit. D a vit. C; resorpci zlepšuje kyselé prostředí -kys. mléčná; resorpci snižuje kys. šťavelová, kys. fytová (v mouce, luštěninách), vláknina. V důsledku odvápnění kostí dochází v mladším věku k osteomalácii a ve vyšším věku k osteoporóze.

Vyšší dávky v umělých doplňcích než 2000 mg zvyšují riziko ledvinových kamenů a zvápenatění měkkých tkání (ačkoliv to ještě nikdy nebylo přesně studiemi dokázáno).

Zdroje vápníku

Nejlepším rostlinným zdrojem je syrová zelenina, zvláště zelená, listová. Sezamové semínko je také úžasným zdrojem, protože má perfektní poměr vápníku a fosforu. Pivovarské kvasnice. Dalšími zdroji jsou kapusta, pažitka, ovesné vločky, mandle, fazole (zvláště malé bílé), mák, vlašské ořechy, jáhly, slunečnicové semínko, sýry (hl. tvrdé). Dobrý zdroj vápníků obsahuje hodně vápníků a relativně málo fosforu.

Vápník patří mezi základní minerální prvky, jeho význam je obrovský. Je stavební součástí kostí, zubů, ale také součástí slizničních bílkovin a sacharidů. Kromě toho má význam pro krevní srážení, ovlivňuje propustnost membrán a stěn kapilár a tím je důležitý pro regulaci tělesných tekutin. Dále je nezbytný pro působení mnoha enzymů, pro svalový stah, dráždění nervů, pro regulaci růstu buněk, vyměšování inzulínu a eliminační mechanismy v ledvinách. Dostatečný příjem vápníku je důležitý zejména u kojenců a dětí a u žen v období po skončeném přechodu.

Vápník se používá v období vývoje organismu k vytvoření správné hustoty kostí, k jehož vrcholu dochází ve věku kolem 25 let, k zamezení křivice u dětí a změknutí kostí (osteomalacie) u dospělých, k prevenci prořidnutí kostí (osteoporózy), k výraznému snížení rizika zlomenin krčku stehenní kosti u žen v období po skončeném klimakteria, dále v období těhotenství a kojení a u starých osob v důsledku sníženého vstřebávání vápníku ze stravy. Je součástí některých multivitaminových a dietetických přípravků.

Náhražky vápníku

Lehce vstřebatelný je citrát vápenatý (calcium citrate) a je to nejlepší náhražka vápníku, jakou si můžeš vzít. Připravuje se z rozemletých vaječných skořápek (na prášek), které v lékárně dostaneme pod názvem Biomin H (může ho předepsat i lékař). Prášek se rozmíchá s citrónovou šťávou a nalačno vypije. Poté je nutno vyčkat aspoň půl hodiny, než budeš něco dalšího jíst nebo pít. V takovéto formě je nejlépe stravitelný a vstřebatelný. Mnohé další produkty obsahují vápník. Uhličitan vápenatý je k dostání v rafinované nebo přirozené formě. Rafinovaná forma je vyráběna v laboratořích. Nerafinovaná se získává z vápence nebo z lastur. K dostání jsou i další formy vápníků, lepší nebo horší, přirozenější nebo absolutně nepřirozené. Levné či drahé. Hořké nebo sladké. Ovšem nejlepším zdrojem pro naše tělo vždy zůstanou zdroje přírodní, neizolované, protože kvalitní vstřebávání vápníků ovlivňují také další živiny a faktory.

Příznaky nedostatku vápníku

Zpomalený růst, kazivost zubů, křivice, měknutí kostí, řídnutí kostí (osteoporosa), podrážděnost, nervozita, bušení srdce, svalové křeče a nespavost.

Co je potřeba pro vstřebání

Vitamin A, C, D a E, bór, esenciální mastné kyseliny, magnézium, mangan, fosfor, lyzin.

Vzájemné působení

Vápník ovlivňuje mnoho živin, zvláště vitamin D, vitamin K a hořčík. Vysoké dávky hořčíku, zinku, fosfátů, bílkoviny, sodíku a cukru snižují vstřebávání vápníku. Kofein, alkohol, fosfáty, sodík, bílkoviny a cukr také zvyšují vylučování vápníku. (Také beztížný stav vesmíru.) Prostředky pro neutralizaci žaludečních šťáv, které obsahují hliník zvyšují lámavost kostí a vylučování vápníku.

Výstraha

Příliš mnoho fosforu v jídle se spojí s vápníkem a takto se stane nevstřebatelným. Příliš mnoho oleje při jídle se také spojí s vápníkem a vznikne něco jako mýdlo, které pouze projde zažívacím ústrojím.

Nepřehlédněte - další zajímavé články

Zanechat komentář

* Zanecháním komentáře souhlasíte s ukládáním své přezdívky (jména, pojmenováním, příjmení apod.), včetně email adresy za účelem pouze technického rázu (blokovaní SPAM). Žádné údaje nejsou dále zpracovávané ani předávané třetím stranám. Přečtěte si Podmínky užívání a ochrana soukromí.