Hlavní Minerály Hořčík (Magnesium, Mg)

Hořčík (Magnesium, Mg)

by redakce

Hořčík – 70% je obsaženo v kostech, zbytek v tkáních a svalech. Ve stravě by měl být poměr Ca 2:1 Mg. Mg je důležitý pro stavbu kostí; aktivaci enzymů (alkalické fosfatázy); ve svalech snižuje nervosvalovou dráždivost; ovlivňuje syntézu bílkovin a nukleových kyselin; působí proti ateroskleróze, podporuje prokrvování srdce; upravuje množství cholesterolu; je antidepresivní, pomáhá proti stresu. Při déletrvajícím nedostatku může docházet ke křečím v lýtkách, k poruchám prokrvování, třesu víček, rychlé únavě.

Dávkování hořčíku

Ideální dávkování by mělo být 6 mg na 1 kg hmotnosti člověka. Pokud trpíš vážným nedostatekem, můžeš brát až 12 mg na 1 kg hmotnosti.

Zdroje hořčíku (Magnesium, Mg)

Nejbohatším zdrojem je hnědá mořská řasa kelp a i jiné mořské řasy; dále pšeničné klíčky, mandle, kešu ořechy, černá melasa, slad, pohanka, para ořechy, lískové ořechy, arašídy, jáhly, pšeničná zrna, pekanové ořechy, vlašské ořechy, žito.

Dalšími zdroji jsou: sojové boby, jiné ořechy, syrové a dušené zelená listová zelenina, celá zrna, fíky, jablka, citrony, broskve, meruňky, rýže natural.

Pokud chceš užívat magnéziové doplňky, nejlepší formou je chlorid hořečnatý, ale používají se i jiné doplňky. Nejlepší jsou ovšem přirozené potraviny obsahující hořčík.

Hořčík je po draslíku druhým nejdůležitějším minerálem v našich buňkách. Hraje důležitou roli při energetické přeměně látek v organismu, neboť je nepostradatelnou součástí celé řady enzymů a tak zasahuje prakticky do všech biochemických a fyziologických pochodů v těle. Je nezbytný pro normální funkci svalů, pro činnost srdce a oběhový systém, zvyšuje odolnost organismu ovlivněním jeho imunity. V těle je uložen převážně v kostech, uvnitř buněk a také v krevním séru ve formě ionizované.

Funkce hořčíku

Hořčík je důležitý pro mnohé funkce v těle; produkuje energii, formuje proteiny a pomáhá při obměně buněk. V našem těle je součástí více než 300 reakcí enzymů. Pracuje jako katalyzátor v mnohých reakcích, které zahrnují energii (což znamená i produkci velmi rozhodujícího ATP – adenosintrifosfát), také při využití vitaminu B a E, vápníku, tuků a jiných minerálů. Je podstatný pro srdce, svaly, kosti. Reguluje acidobazickou rovnováhu (vyrovnání mezi kyselým a zásaditým prostředím), napomáhá v lecitinové tvorbě. Stejně jako vápník je i hořčík přirozeným uklidňujícím prostředkem. Hořčík taky reguluje správný metabolismus vápníku, draslíku a sodíku.

Příčina nedostatku hořčíku

Nedostatek hořčíku je v naší republice celkem běžný, stejně jako i v jiných Evropských státech a v USA, zvláště u starších žen po menopauze. Dalšími příčinami nedostatku je vysoký příjem vápníku, operace, používání alkoholu, diuretik, onemocnění jater, ledvin a používání orálních kontraceptiv (hormonální antikoncepce).

K nedostatku hořčíku v těle dochází při nedostatečně výživě, při jednostranných redukčních dietách, u těhotných a kojících žen, také po déletrvajícím průjmu nebo zvracení, u alkoholiků, diabetiků, při poruchách vstřebávání a složení střevní mikroflóry a při zvýšené hladině vápníku v těle.

Nejčastějšími projevy nedostatku hořčíku v těle, je svalová slabost, únava, porucha souměrnosti pohybů při nervovém onemocnění, křeče v lýtkách či ve svalech, křeče v těhotenství, nepravidelnosti srdečního rytmu, bušení srdce, nízký krevní tlak, pocit mrtvění prstů, dále dvojí vliv na psychiku člověka buď ve smyslu zvýšené citlivosti a možnosti snadného předráždění nebo únavy, ospalosti a netečnosti.

Preventivně snižuje hořčík riziko srdečně-cévních onemocnění, obzvláště riziko infarktu.

Příznaky nedostatku hořčíku

Bez dostatku hořčíku odchází z těla také vápník. Únava, vyčerpanost, duševní zmatek, podrážděnost, slabost, svalové křeče, ztráta chuti k jídlu, sklon ke stresu, nervové problémy. Dále to mohou být ledvinové kameny, vysoký krevní tlak, poškození ledvin, onemocnění srdce, srdeční infarkt, nespavost, PMS, menstruační křeče, nervová podrážděnost, zmatek a deprese, epileptické záchvaty, předčasné vrásky, rakovina a špatný metabolismus proteinů.

Hořčíková léčba

Pomáhá při kardiovaskulárních a srdečních problémech, při vysokém krevním tlaku a akutním srdečním infarktu. Dále pomáhá při astmatu, diabetu, únavě, vyčerpanosti, zeleném očním zákalu, poruchách nebo ztrátě sluchu, ledvinových kamenech, migrénách, osteoporose, těhotenské toxémii, při hrozbě předčasného porodu, problémech před menstruací a při silném menstruačním krvácení a bolestech.

Co je potřeba pro asimilaci?

Vitamin B6, C, D, vápník, draslík, fosfor.

Vzájemné ovlivnění

Protože hořčík, draslík, vápník a jiné minerály se silně vzájemně ovlivňují, nadbytečné vysoké dávky jiných minerálů snižují vstřebávání hořčíku a opačně. Vysoký příjem vápníku, obohacený o vitamin D (například v různých potravinách) snižuje vstřebávání hořčíku.

Upozornění

Digitális, insulin (které berou diabetici diabetiky), antibiotika, diuretika a léky proti zvýšené funkci štítné žlázy způsobují úbytek hořčíku v našem těle.

Varování

Ačkoliv hořčík je většinou snášen dobře, ti, kteří mají vážné nemoci ledvin a srdce, by neměli bez lékařského doporučení užívat hořčíkové nebo draslíkové doplňky. Používání síranu hořečnatého (Epson soli), hydroxidů nebo chloridů někdy způsobují zpomalení trávicího traktu a tudíž zácpu.

Nepřehlédněte - další zajímavé články

Zanechat komentář

* Zanecháním komentáře souhlasíte s ukládáním své přezdívky (jména, pojmenováním, příjmení apod.), včetně email adresy za účelem pouze technického rázu (blokovaní SPAM). Žádné údaje nejsou dále zpracovávané ani předávané třetím stranám. Přečtěte si Podmínky užívání a ochrana soukromí.