Hlavní Minerály Fosfor

Fosfor

by redakce

Fosfor – v těle je 700 – 900g. Nejvíce je ho v kostech, méně ve svalech a nejméně v nervstvu. Fosfor v anorganické formě (fosfáty) se vstřebává zcela (nachází se v kostech, zubech), v organické formě 30-70% – vstřebání ztěžují fytiny (je součástí fosfoproteinů, fosfolipidů, nukleových kyselin). Je důležitý pro energetický metabolismus, účastní se mnoha procesů v těle, zejména trávení.

DDD 0,6-1,5g; zvýšená potřeba (1,5g) je u dětí a dospívající mládeže, u těhotných a kojících se zvyšuje denní příjem na 2,5g.

Zdroje P – sardinky, sýry, mléko a mléčné výrobky, žloutky, mandle, burské oříšky, ořechy, luštěniny, maso, játra, mozeček.

Fosfor je důležitým prvkem pro lidský organismus. 85 % fosforu je součástí kostí a zubů, kterým dodává pevnost, 14 % se nachází v měkkých tkáních a pouze 1 % v mimo-buněčných tekutinách. Na vstřebávání fosforu má velký vliv vápník,který ovlivňuje jeho biologickou využitelnost. Hladina fosforu v krevní plazmě je ovlivněna řadou faktorů, k nimž patří věk, pohlaví a stravovací návyky.

Průmyslově vyráběné potraviny obsahují fosfáty čili soli fosforu jako přídavné látky, což může vést k nadměrnému nežádoucímu příjmu fosforu. Vitamin D zvyšuje vstřebávání fosforu nezávisle na vstřebávání vápníku. Fosfor snižuje vstřebávání železa v těle.

Nepřehlédněte - další zajímavé články

Zanechat komentář

* Zanecháním komentáře souhlasíte s ukládáním své přezdívky (jména, pojmenováním, příjmení apod.), včetně email adresy za účelem pouze technického rázu (blokovaní SPAM). Žádné údaje nejsou dále zpracovávané ani předávané třetím stranám. Přečtěte si Podmínky užívání a ochrana soukromí.