Hlavní Zdravá výživa Tajemství dělené stravy spočívá pouze ve dvou podstatných věcech

Tajemství dělené stravy spočívá pouze ve dvou podstatných věcech

by redakce
Tajemství dělené stravy spočívá pouze ve dvou podstatných věcech.

Tajemství dělené stravy spočívá pouze ve dvou podstatných věcech. První z nich se zabývá výhradně rozdělením jednotlivých složek v potravě a ta druhá má za úkol sledovat hodnoty konzumovaných produktů a potravin. Oddělováním bílkovin, uhlohydrátů a neutrálních složek začneme mnohem méně zatěžovat slinivku břišní. Bílkovina se rozkládá v kyselém prostředí a uhlohydráty v prostředí zásaditém. Dělená strava dává dostatek časového prostoru vždy natrávit jen jednu složku potravy.

Bílkovinu můžeme zkombinovat s neutrální složkou, která pomáhá urychlovat trávení. Dělenou stravou si vytvoříme naprostý pořádek ve vztahu k vnitřním orgánům a nezatěžujeme proces trávení, začínáme výrazně redukovat tělesnou váhu. Trávení uhlohydrátů probíhá až v tenkém střevě za přítomnosti enzymu amylázy. Na rozložení škrobů a kompletních uhlohydrátů obsažených v potravě potřebujeme zásadité prostředí. Pokud neexistuje vhodné prostředí, nemůže být vše rozloženo tak, jak požadujeme.

To znamená, že pokud jsou například uhlohydráty rozkládány společně s bílkovinou v kyselém prostředí, projdou do žaludku a tenkého střeva téměř nerozložené. následkem toho dochází ke kvasným procesům spojeným přinejmenším s plynatostí, nadýmáním a vznikne pocit plnosti. Trávení bílkovin začíná v žaludku za přítomnosti enzymu pepsinu a kyseliny solné.

Chceme-li mít proces trávení naprosto optimální, musíme dopřát žaludku prostředí kyselé. Je-li naše potrava velmi bohatá na bílkoviny společně s určitým množstvím uhlohydrátů, vzniká přímo žaludeční chaos. Oddělenou stravou se trávení zlepší.

Základním principem dělené stravy je konzumace vždy jen jednoho druhu potravin. V průběhu jednoho jídla nesmějí být konzumovány potraviny patřící do skupiny bílkovin a potraviny patřící do skupiny uhlohydrátů. Potraviny ze skupiny bílkovin můžeme kombinovat s neutrálními potravinami. Zrychlíme tím proces trávení. Potraviny ze skupiny cukrů můžeme rovněž kombinovat s neutrálními složkami potravy.

Z toho plyne:

  1. Bílkovina a tuk mohou být konzumovány najednou;
  2. Cukry a tuk mohou být konzumovány najednou;
  3. Nekombinovat škroby s bílkovinami;
  4. Nekombinovat škroby a “kyselé” ovoce (hodně kvasí).

Po jídle se smí přijmout ovoce až za 2 hodiny. Nutné je respektování biorytmů orgánů, zapojených do zpracování potravy. Proto se s postupem dne doporučuje přecházet z počáteční převahy cukrů až k večernímu zařazování bílkovin.
Tato strava má název podle toho, že bílkoviny a sacharidy jsou konzumovány zvlášť, odděleně. Při požívání bílkovin je nutné konzumovat pouze jeden druh bílkovin. Ovšem tuky saláty zeleniny, byliny, ořechy, maliny, rozinky jsou neutrální.

Dle autorky knihy o kombinované stravě Ursuly Summové, je vhodné, začít přechod na dělenou stravu ovocným, zeleninovým nebo rýžovým dnem. potraviny rozděluje na tři skupiny:

Skupina bílkovin

Sem patří všechny tepelně zpracované druhy masa: hovězí, jehněčí, skopové, drůbeží, buřty, játrový sýr, klobásy, párky, salámy, šunka a všechny druhy ryb. Dále se do této skupiny řadí výrobky ze sóji, vejce, mléko, sýry s maximální tučností do 50%, vařená rajčata, suché bílé víno a jablečné víno.

Skupina neutrálních potravin

Sem patří všechny nerafinované tuky a oleje, máslo, margarin, smetana, tvaroh, kysané mléčné výrobky, smetanové a tvarohové sýry, sýry s maximální tučností do 60 %, uzené a syrové masné výrobky ( syrová šunka, tvrdé salámy, jelita, debrecínka ), syrové nebo uzené ryby, syrová a vařená zelenina ( kromě kapusty), čerstvé bylinky, borůvky, nesířené rozinky, ořechy( kromě kaštanů a arašídů ), houby , olivy a vaječný žloutek. Jsou zde zařazené lihoviny ( žitná a jalovcová ).

Skupina uhlohydrátů

Sem patří všechny druhy obilí a výrobky z něho, brambory, topinambury, kapusta, černý kořen, zralé sladké ovoce, sušené ovoce, datle, fíky, med, javorový sirup, pivo.

Autorka doporučuje úplně vyloučit vepřové maso, výrobky z bílé mouky, cukr, umělá sladidla, kuchyňskou sůl, syrový vaječný bílek, ztužený tuk, majonézy, arašídy, kaštany, křen, ocet, hořčici, pepř, černý čaj, zrnkovou kávu, kakao, rebarboru, marmelády a brusinky.

K obalování místo strouhanky doporučuje sezamová semínka, mandle a ořechy. K přípravě karbanátků místo strouhanky doporučuje tvaroh.

Zálivky k bílkovinným pokrmům mají být připraveny z oleje, smetany, bylinek a citronu. Zálivky k uhlohydrátovým pokrmům ze zakysaných mléčných výrobků. Doporučuje potraviny bílkovinné konzumovat ráno a odpoledne. Potraviny sacharidové odpoledne a večer.

Autor článku: Hanka

Nepřehlédněte - další zajímavé články

Zanechat komentář

* Zanecháním komentáře souhlasíte s ukládáním své přezdívky (jména, pojmenováním, příjmení apod.), včetně email adresy za účelem pouze technického rázu (blokovaní SPAM). Žádné údaje nejsou dále zpracovávané ani předávané třetím stranám. Přečtěte si Podmínky užívání a ochrana soukromí.