Hlavní Zdraví Když nám dieta ničí organismus

Když nám dieta ničí organismus

by redakce
Když nám dieta ničí organismus

Dodržování diet – zvláště těch přísných – může mít několik zásadně špatných dopadů na organismus. Hubnutí je totiž docela věda a málokdo o ní opravdu něco ví. Objektivní informace o jídle spíše mezi lidmi známy nejsou, než jsou – většina je čerpá z různých reklam a v lepším případě z médií. Co se týče pohybu, je to možná ještě horší. Většinu informací máme z hodin tělocviku ze školy. Pak není divu, že děláme tolik chyb, hubneme nezdravě nebo neefektivně. Krajními případy jsou pak vzniklé potíže, kterým lékaři říkají poruchy příjmu potravy. Mnoho žen, ale i mužů ohrožuje stále častější problém související se špatným dietním režimem. Jde o stokrát zmiňovaný jojo efekt. Většinou ho podceňujeme, přitom má, pokud si ho jednou vypěstujeme, opravdu vážné dopady na naše zdraví, a to po zbytek života. Problém s jojo efektem nejsou tím jediným, co může dieta způsobit. Hladovění, velké omezování se v jídle nebo třeba vynechávání některých potravin může logicky vést k tomu, že tělu budou prostě některé živiny chybět.

Neustálý boj s váhou

Boj s váhou je častým jevem. Neustále přibíráme, pokud množství energie z jídla a pití převyšuje množství energie využívané k metabolickým procesům a cvičení. Přebytečná energie se pak ukládá ve formě tuku.

  1. Máte obvod pasu větší než 80 cm (ženy) nebo 94 cm (muži)?
  2. Máte vyšší hladinu triglyceridů neboli tuků v krvi?
  3. Máte nízkou hladinu ochranného HDL cholesterolu v krvi?
  4. Máte vyšší krevní tlak než 125/85mmHg?
  5. Máte často nalačno vyšší hladinu cukru v krvi?

Pokud jste alespoň 3x odpověděli ano, pak je velmi pravděpodobné, že trpíte metabolickým syndromem. Nejdůležitějším, a přitom lehce zjistitelným kriteriem je abdominální obezita, tedy situace, kdy se tuk ukládá převážně v oblasti břicha. Tento typ obezity je také označován jako “jablko”. Výskyt jednotlivých rizikových faktorů bývá různý, obézních je až 90% všech pacientů s metabolickým syndromem, ale poruchou metabolismu krevních tuků nebo vysokým krevním tlakem trpí 70% nemocných. Čtvrtině obyvatel hrozí ateroskleróza a budoucí rozvoj diabetu na podkladě metabolického syndromu, přičemž cukrovka 2. typu znamená čtyřnásobně i vyšší riziko vzniku srdečního infarktu ve srovnání se zdravými lidmi. Základní prevencí je udržení ideální tělesné hmotnosti, pravidelné kontrolování obvodu pasu, pohyb a nekouření. Také si nechte pravidelně měřit krevní tlak, hladinu krevního cukru a cholesterolu nalačno.

Znáte hodnotu hladiny svého LDL a HDL cholesterolu?

Zvýšená hladina cholesterolu je jedním ze zásadních rizikových faktorů kardiovaskulárních onemocnění. Při prevenci těchto onemocnění se však dnes více než o hladině celkového cholesterolu hovoří o hladině “špatného” LDL a “dobrého” HDL cholesterolu, stejně jako i o hladině triglyceridů. Je nutné zajímat se o hladinu obou cholesterolů,k protože mnohdy může lékař člověku s normální hodnotou celkového cholesterolu naměřit abnormální hladiny HDL i LDL cholesterolu. A to v pořádku není. Hladinu HDL cholesterolu lze pozitivně ovlivnit správnou životosprávou, a to zejména ne koužením a fyzickou aktivitou. Ti, kdo mají zvýšenou hladinu cholesterolu, by měli dbát na svůj jídelníček, např. zařadit rostlinné tuky, oleje, zeleninu, ovoce.

Překážky hubnutí

  • konzumace nevhodných potravin;
  • nadměrný příjem potravy (hl. tučných jídel, cukru, tuků);
  • nedostatečný pohyb;
  • nedostatek enzymů;
  • nerovnováha v minerálech a vitaminech;
  • špatná látková výměna;
  • oslabené ledviny, ochablá játra;
  • špatné stravovací návyky, např. nedostatečné kousání, nepravidelná doba jídla, hladovění;
  • zadržování vody;
  • nerovnováha hladiny inzulínu.

Proč diety nefungují

Diety založené na počítání kalorií, “bodových systémech” nebo i vysoko proteinové diety bez uhlohydrátů – jsou diety fádní a jednostranné, bezcílné a většina z nich trvale nepomůže. Mohou Vám pomoci, abyste shodili nějaké kila na pár týdnů nebo i měsíců. Na dlouhé trati však nebudete schopni v těchto omezujících dietách pokračovat, protože postupně naberete svou váhu zpátky a svému tělu nijak neprospějete. Běžné diety jsou založeny na tom, že Vás omezují, což nakonec vede k tomu, že Vás obvykle připraví o některou důležitou složku, již Vaše tělo potřebuje. Každý člověk musí přijímat složené cukry, aby mohl fungovat, myslet, vydávat energii, náležitě prožívat sex a mít pozitivní náhled na život. Složené sacharidy jsou obsaženy v důležitých zrnech, jako je celozrnná rýže, jáhly, quinoa, žito, ječmen a pohanka. Většina diet navíc omezuje příjem esenciálních mastných kyselin. To je zavádějící a škodlivé. Mastné kyseliny v podstatě pomáhají tělu rozpouštět tuky, takže připravit tělo o jídla, jež je obsahují, je jako vyřadit z provozu zařízení na spalování tuků. Takže si v hojnosti dopřávejte třeba avokáda, para ořechy, mandle, sezamové semínka, dýňová semínka a vlašské ořechy…

Pokud Vaše jídlo není zdravé, nebudete se cítit zdraví a váhu nikdy neshodíte!

Nepřehlédněte - další zajímavé články

Zanechat komentář

* Zanecháním komentáře souhlasíte s ukládáním své přezdívky (jména, pojmenováním, příjmení apod.), včetně email adresy za účelem pouze technického rázu (blokovaní SPAM). Žádné údaje nejsou dále zpracovávané ani předávané třetím stranám. Přečtěte si Podmínky užívání a ochrana soukromí.