Hlavní Zdraví Jak zhubnout bez negativních vedlejších efektů

Jak zhubnout bez negativních vedlejších efektů

by redakce
Jak zhubnout bez negativních vedlejších efektů?

Zhubnout na rozumnou váhu má samozřejmě celou řadu zdravotních benefitů, a přináší to i mnoho osobních výhod. To si zřejmě většina lidí s kily navíc dobře uvědomuje. Jenomže i samotné hubnutí má svoje rizika, která mohou zhatit vaše snažení, odradit vás, nebo dokonce způsobit zdravotní komplikace. Na co si dát pozor?

Nadváha, potažmo obezita přináší opravdu znepokojivý výčet zdravotních rizik, které už dnes lékaři dobře znají. Trpí klouby, srdce a hrozí vznik diabetu 2. typu, rozvoj nádorových onemocnění i ztučnění jater. Obezitu také běžně doprovází horší psychický stav, nebo dokonce deprese. A to jsme vyjmenovali jen nejčastější případy!

Zanedbatelné nejsou ani další komplikace v každodenním životě. Kila navíc ztěžují pohyb, ubírají energii a celkově zhoršují kvalitu života. Rozhodnutí „musím konečně zhubnout“ tak představuje jedno z nejlepších, co v dané chvíli můžete udělat. Aby nezůstalo jen u rozhodnutí, poznejte několik hlavních nástrah, které hubnutí provází a vyhněte se jim:

1.      Jo-Jo efekt

Pro mnoho jedinců s nadváhou překvapivě není až takový problém kila shodit, jako si pak vytouženou postavu udržet. Jo-jo efekt je proto dobře známý jev, kdy se hmotnost vrací na stejnou hodnotu, ale bohužel někomu váha ukáže ještě více, než před zahájením hubnutí. To se děje z několika důvodů, ale hlavní viník je většinou dobře známý – návrat k původnímu nezdravému životnímu stylu.

Řešení:

Když už investujete snahu a čas do hubnutí, myslete na to, že je to proces na celý život. Někomu to může znít děsivě, ale v praxi to vůbec není takové drama. Není přece nutné celý život hubnout. Stačí po fázi hubnutí rozumně upravit stravování a životní styl. Prostě se už nemůžete vrátit ke každodennímu mlsání mléčné čokolády, třem pivům po večeři, nebo dalším prohřeškům.

Váš jídelníček musí respektovat váš výdej energie, potažmo vaše zaměstnání a fyzickou aktivitu. Seznamte se s tím předem a mějte jasný plán, co a v jakém množství budete jíst. Pokud máte spíš sedavý režim, zvažte výrazné omezení sacharidů a inspirujte se třeba low-carb dietou. Velmi dobře mají prevenci jo-jo efektu vyřešenou někteří výrobci jídel pro ketodietu, kdy jde o tzv. udržovací fázi.

2.      Nevhodná dieta

Na tohle téma by se daly psát celé knihy. Existuje totiž mnoho bláznivých diet – třeba tukožroutská polévka, vajíčková dieta, nebo hadí dieta, kdy jíte jen jednou denně. Podobné je to i se všemi pilulkami na hubnutí. Některé sice obsahují prospěšné ingredience, ale spolehnout se jen na ně je zkrátka naivní. Pozor si dejte i na půsty. Jednodenní hladovka doplněná ovocnými šťávami, nebo detoxikačním čajem vám určitě neublíží. Další půsty ale konzultujte s odborníkem.

Řešení:

Je to prosté – vyberte si ověřený a bezpečný způsob hubnutí. Tím nejlepším bude vždy vyvážený jídelníček a dostatek přiměřeného pohybu a spánku. Pro rychlejší jednorázové zhubnutí lze doporučit i KetoFit dietu založenou na omezení cukrů a sacharidů, kterých v běžné stravě konzumujeme nadbytek.

Pokud jste fyzicky zdatní a tělo vám to umožňuje, můžete se pustit i do intenzivního cvičení. Ale pozor, to musí jít ruku v ruce s dobře nastaveným jídelníčkem, který zahrnuje dostatek proteinů, vitamínů a dalších nezbytných živin.

3.      Zdravotní komplikace

Existuje bohužel nespočet způsobů, jak si nevhodnou metodou hubnutí přivodit komplikace. Může to být rozladěný metabolismus díky nepravidelnému stravování. Další typický problém jsou pocity slabosti a závratě, když jídlo omezíte příliš dramaticky, nebo problémy s trávením při nevhodné skladbě jídelníčku.

Při ketodietě, pokud nedodržíte určitá pravidla, hrozí rychlý nedostatek vitamínů a minerálů. Přitom ale správná ketodieta může být mimořádně efektivní a rychlý způsob hubnutí.

Řešení:

Vyhněte se extrémům. I během hubnutí si dopřávejte pravidelné jídlo a nevynechávejte snídaně. Hlídejte si, abyste se nedostali do příliš výrazného kalorického deficitu, což může spustit závratě, nebo bolesti hlavy. Dodržujte pitný režim! Při hubnutí více než kdy jindy platí, že nejlepší je pít čistou vodu, nebo bylinkové čaje bez cukru. Pokud zvolíte ketogenní dietu, vyberte si raději některý ověřený program speciálních keto-jídel, která vedle kvalitních proteinů obsahují i vyvážený komplex vitamínů a minerálů (třeba již zmíněný a velmi dobře hodnocený KetoFit).

4.      Neovladatelné chutě na sladké

Pro někoho představují sladkosti dokonalou závislost. Není proto divu, že nezvládnuté chutě na sladkosti překazily hubnutí spoustě adeptů, kteří si je snažili odepřít. Tyhle chutě umí přinejmenším silně prověřit vůli a odhodlání. I tady je více možností, proč vás neodbytně honí mlsná. Může to být dokonce signál nedostatku minerálů, ale většinou jde prostě o návyk.

Řešení:

Můžete samozřejmě zkoušet chutím odolat za použití tréninku vaší vůle, ale proč si při dietě přidávat další trápení. Mějte raději po ruce nějaké dietní sladké lahůdky, které si v malé míře můžete dopřát. Skvělé mohou být třeba proteinové koktejly, kde máte na výběr z široké palety příchutí, a přitom v nich je minimum sacharidů a žádný cukr. Samozřejmě je potřeba počítat s jejich kalorickou hodnotou, ale výhodou je, že vás zasytí na delší dobu. Podobně fungují i proteinové tyčinky.

Další možností je ovoce, nebo čokoláda s velmi vysokým obsahem kakaové složky. Samozřejmě platí pravidlo, že smíte sníst opravdu jen pár kousků pro zahnání mlsné.

V zajetí kalorických tabulek

Poslední z rizik hubnutí, kterému se budeme krátce věnovat je spíše psychické povahy. Nezřídka se stává, že se lidé v zoufalé snaze zhubnout do diety úplně zamotají. Úzkostlivě počítají každou kalorii, tráví hodiny nad kalorickými tabulkami, měří, kolik spálili kilojoulů, neustále řeší jídlo a nemyslí na nic jiného. Bere jim to nakonec tolik času a energie, že to stejně dlouho nevydrží.

Řešení:

I při hubnutí platí staré dobré „všeho s mírou“. Nedělejte z toho moc velkou vědu. Je dobré si o hubnutí něco nastudovat, pochopit princip makro a mikro živin, zorientovat se ve zdravých potravinách. Ale pak si zkrátka nastavte nějaký režim a pravidla, těch se držte a nepočítejte každou kalorii, to je stejně velmi nepřesné. Pro průběžnou kontrolu vám může posloužit i jednoduchá on-line BMI kalkulačka.

Mnohem důležitější je být v pohodě, mít dobrý pocit z toho, že pro sebe něco děláte a volný čas věnovat raději koníčkům, nebo se projít na čerstvém vzduchu. I tady se nabízí zmínit ucelený program pro hubnutí KetoFit. Poskytne vám totiž pestrý sortiment surovin, ze kterých si velmi rychle připravíte dietní jídla od snídaně až po večeři. Nemusíte nic vymýšlet, ani shánět a studovat desítky potravin v obchodě. Navíc máte k dispozici jejich výživové poradce, což je k nezaplacení.

Nepřehlédněte - další zajímavé články

Zanechat komentář

* Zanecháním komentáře souhlasíte s ukládáním své přezdívky (jména, pojmenováním, příjmení apod.), včetně email adresy za účelem pouze technického rázu (blokovaní SPAM). Žádné údaje nejsou dále zpracovávané ani předávané třetím stranám. Přečtěte si Podmínky užívání a ochrana soukromí.